Μελέτα, μα έχε άγρυπνα και ανοιχτά τα μάτια της ψυχής σου στη ζωή...

Δημήτρης Γληνός

Παρασκευή 15 Απριλίου 2016

Λεονάρντο ντα Βίντσι " δεν ήταν επαγγελματίας καλλιτέχνης, αλλά ένας άνθρωπος της επιστήμης και μια οικουμενική μεγαλοφυΐα..."

" Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, που είναι ο πρωτεργάτης αυτού του τρίτου τρόπου που θα ονομαστεί σύγχρονος, εκτός από την τόλμη και την ικανότητα στο σχέδιο, και εκτός από την πολύ λεπτή απόδοση όλων των λεπτομερειών της φύσης έτσι ακριβώς όπως είναι, με σωστούς κανόνες, καλύτερη τάξη, ακριβές μέγεθος, τέλειο σχεδιασμό και θεία χάρη, με άφθονα έργα και βαθιά τέχνη, έδωσε πράγματι στα πρόσωπά του κίνηση και πνοή".
( Τζόρτζιο Βαζάρι, Οι Βίοι των πιο επιφανών ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων)

"Η συνουσία " (1492/1493)

Η καλλιτεχνική πορεία του Λεονάρντο ξεδιπλώνεται σε πενήντα περίπου χρόνια και σε πολύ διαφορετικά ιστορικά και πολιτιστικά πλαίσια: από τη Φλωρεντία του Λορέντζο του Μεγαλοπρεπούς στο Μιλάνο της Αυλής των Σφόρτσα` από την καινούργια δημοκρατία του Σοντερίνι στο Μιλάνο των Γάλλων ηγεμόνων. Ωστόσο, σε αυτή τη μακριά και πλούσια διαδρομή, πολύ λίγα είναι τα έργα που ολοκλήρωσε. Επομένως είναι σημαντική η μελέτη του άφθονου γραφικού υλικού του Λεονάρντο, που χαρακτηρίζεται από το συνεχή πειραματισμό σε νέες τεχνικές. Επιπλέον, ο Λεονάρντο, όπως έχει σημειωθεί, δεν ήταν επαγγελματίας καλλιτέχνης, αλλά ένας άνθρωπος της επιστήμης και μια οικουμενική μεγαλοφυΐα. Η εικονογραφική του εμπειρία ενισχυόταν και επηρεαζόταν έντονα από την επιστημονική έρευνα του πραγματικού και των φυσικών φαινομένων, στα οποία αφιέρωσε έναν εξαιρετικό αριθμό γραπτών και σχεδίων. Έτσι, φαίνονται ακόμα πιο εντυπωσιακά τα επιτεύγματά του στον καλλιτεχνικό τομέα. Σε αυτόν οφείλεται η ανακάλυψη πραγματικά πρωτοποριακών εικονογραφικών απαντήσεων από τον τρόπο με τον οποίο στηρίζεται το εικονοστάσι, έως και τη σαγηνευτική ψυχολογική ενδοσκόπηση σε πορτρέτα της Αυλής. Παρόλο που συνήθως σκεφτόμαστε τον Λεονάρντο ως μια προσωπικότητα κυρίως της Φλωρεντίας, το Μιλάνο ήταν η πόλη στην οποία πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ο τόπος όπου το ύφος του είχε τη μεγαλύτερη απήχηση. Η πρόοδος των ερευνών μάς επιτρέπει να κατανοήσουμε, πέρα από την προφανή ομοιογένεια του ύφους, τις πολλές πτυχές του φαινομένου "Λεονάρντο".
Η κυρία με την ερμίνα( Μουσείο Τσαρτορίσκι, Κρακοβία, 1487 περίπου)

Σήμερα εστιάζουμε πλέον καλύτερα στους καλλιτέχνες της πρώτης γενιάς, που μπόλιασαν τα μαθήματα του δασκάλου μέσα στην τόσο ισχυρή παράδοση της Λομβαρδίας. Είναι πιο ξεκάθαρο να καθορίσουμε τις χρονολογίες και τις διαδρομές των έργων με τα οποία η νεότερη γενιά - η οποία δημιουργήθηκε πάνω στα έργα της δεύτερης παραμονής του Λεονάρντο στο Μιλάνο - ήταν σε θέση να συνδυάσει την κληρονομιά του Λεονάρντο με τα νέα ερεθίσματα που προήλθαν από την κουλτούρα της κεντρικής Ιταλίας[...]
Η Παρθένος και ο μικρός Ιησούς με την Αγία Άννα ( Μουσείο Λούβρου, Παρίσι, 1508 περίπου)

Ο Λεονάρντο γεννιέται στο Αντσιάνο, κοντά στην πόλη Βίντσι, στις 15 Απριλίου 1452. Είναι νόθος γιος του σερ Πιέρο ντ' Αντόνιο ντα Βίντσι, συμβολαιογράφου, και της νεαρής κόρης ενός αγρότη με το όνομα Κατερίνα.

Roberta Battaglia, National Geographic, Βιβλιοθήκη Τέχνης, Οι μεγαλοφυΐες. Da Vinci, 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια :